Naslovna strana
Aktuelno
Ocena Predloga rebalansa budžeta Republike za 2023. godinu
8. septembar 2023.
Dobra strana predloženog rebalansa budžeta Republike Srbije za 2023. godinu je to što se osnovni fiskalni tokovi ipak nisu otrgli kontroli. Planirani fiskalni deficit od 2,8% BDP je nesporno visok, ali se taj manjak u budžetu objektivno ipak ne može oceniti kao alarmantan. Međutim, njegova glavna odlika je to što Vlada uvodi nove ...detaljnije
Mišljenje na Nacrt Fiskalne strategije za 2024. godinu sa projekcijama za 2025. i 2026. godinu
9. jun 2023.
Nacrt Fiskalne strategije za 2024. godinu sa projekcijama za 2025. i 2026. godinu dostavljen je Fiskalnom savetu na davanje mišljenja 19.5.2023. godine. Fiskalni savet je, u skladu sa svojim zakonskim obavezama i rokovima, to Mišljenje pripremio i dostavio Vladi i Narodnoj skupštini 31.5.2023. kao što nalaže redovna budžetska procedura ...detaljnije
Fiskalna stabilizacija: ovaj put uz reforme EPS-a?
10. mart 2023.
Prezentacija profesora Pavla Petrovića na Kopaonik biznis forumu 2023. godine. ...
detaljnije
Оцена Предлога закона о завршном рачуну буџета Републике Србије за 2021. годину
5. децембар 2022.
Предлог закона о завршном рачуну буџета Републике Србије за 2021. годину потврђује претходно познату чињеницу да је дефицит републичког буџета у тој години износио 4,5% БДП-а, али овај документ доноси и нове информације у погледу структуре буџетских прихода и расхода. Кључна разлика је то што је овај фискални резултат остварен на вишем нивоу прихода и расхода него што је било исказано у месечним извештајима Министарства ...детаљније
Ocena Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu
5. decembar 2022.
Predlog budžeta za 2023. predviđa relativno visok fiskalni deficit od 264 mlrd dinara ili 3,3% BDP-a. Kad se to uporedi s deficitom od 3,9% BDP-a koji je planiran nedavno usvojenim rebalansom budžeta za 2022, ipak se može oceniti da budžet za 2023. postepeno vodi javne finansije u dobrom smeru. Glavni razlog zbog kog fiskalna unapređenja nisu mogla da budu snažnija je još uvek veliki gubitak javnih preduzeća iz energetskog sektora (EPS i Srbijagas) koji ...detaljnije
Mišljenje na Revidiranu Fiskalnu strategiju za 2023. sa projekcijama za 2024. i 2025. godinu
17. novembar 2022.
Još od izbijanja zdravstvene krize 2020. na koju se nadovezala i energetska kriza, budžet Srbije beleži vanredno velike deficite. Oni su dobrim delom bili posledica neoortodoksnih rashodnih politika države (velike subvencije privredi, neselektivna davanja stanovništvu, pokrivanje ogromnih gubitaka javnih preduzeća iz energetskog sektora i dr). To, međutim, ne može da traje neograničeno i fiskalna politika mora da se vrati u kolosek, što ...detaljnije
Ocena Predloga rebalansa budžeta Republike za 2022. godinu
8. novembar 2022.
Predloženi rebalans budžeta Republike donosi neuobičajeno velike promene i na strani javnih prihoda i na strani javnih rashoda, kao i povećanje planiranog deficita sa 3 na skoro 4% BDP-a. Tri su glavna razloga zbog kog se predloženi rebalans toliko razlikuje od inicijalnog budžeta. Prvi je snažno ubrzanje inflacije koje najvećim delom stoji iza povećanja javnih prihoda. Budžet je izrađen s pretpostavkom ...detaljnije
Predlog mera socijalne i poreske politike za smanjenje nejednakosti i rizika od siromaštva u Republici Srbiji
30. septembar 2022.
Kriza izazvana pandemijom Kovid-19 dodatno je naglasila probleme nejednakosti u većem broju država, uključujući Republiku Srbiju gde su stope nejednakosti i rizika od siromaštva godinama osetno iznad evropskog proseka. U ovoj analizi Fiskalnog saveta ukazujemo na mogućnosti i potrebe za sistemskim unapređenjima socijalne i poreske politike kako bi se obezbedila dodatna podrška ugroženim domaćinstvima, naročito nakon skorašnjih ...detaljnije
Strukturni problemi srpske energetike u svetlu globalne krize: uzroci, troškovi i moguća rešenja
7. jul 2022.
Krupne greške u upravljanju EPS-om i Srbijagasom došle su na naplatu tokom svetske energetske krize Nepovoljne globalne okolnosti bile su okidač koji je razotkrio domaću krizu državnih energetskih preduzeća, a koja je tinjala već duže vreme. Ove dve krize (svetska, a naročito domaća) dovele su do toga da je od jeseni 2021. glavni problem Srbije postalo pitanje kako da se finansira i obezbedi uredno ...detaljnije
Mišljenje na Nacrt Fiskalne strategije za 2023. sa projekcijama za 2024. i 2025. godinu
3. jun 2022.
Nacrt Fiskalne strategije za 2023. sa projekcijama za 2024. i 2025. izrađen je u specifični okolnostima, zbog čega ima određena objektivna ograničenja. Pre svega, još uvek se ne mogu precizno sagledati svi efekti koji će na ekonomiju i fiskalnu politiku Srbije imati rastuće globalne neizvesnosti usled rata u Ukrajini, uz energetsku krizu i snažan rast cena hrane ...detaljnije
Antikrizne budžetske mere tokom pandemije COVID-19: troškovi, rezultati i pouke
13. april 2022.
Imajući u vidu rastuću ekonomsku neizvesnost analiza fiskalne politike tokom prethodne dve godine može pomoći da se nova kriza lakše prebrodi. Svrha ovog istraživanja je da se doprinese objektivnom razumevanju dometa i efekata budžetske podrške tokom trajanja krize COVID-19, ne samo zbog užeg stručnog sagledavanja fiskalne politike tokom 2020. i 2021. godine, već i da se ...detaljnije
Fiskalni rizici Srbije na početku nove globalne neizvesnosti
6. mart 2022.
Prezentacija profesora Pavla Petrovića na Kopaonik biznis forumu 2022. godine ...
detaljnije
15 godina privatnih penzionih fondova u Srbiji: Dosadašnji razvoj i preporuke za reforme
26. januar 2022.
Tokom prethodnih 15 godina privatni penzijski fondovi ostvarili su realne stope prinosa od 2,2% godišnje ali nisu opravdali reformska očekivanja. Dosadašnja investiciona politika koja se dominantno oslanja na državne obveznice nije u stanju da štedišama pruži zadovoljavajuće stope prinosa koji su u 2020. i 2021. godini bili negativni u realnom iznosu (-0,3% i -6,1%). Uprkos izdašnim i ekskluzivnim poreskim ... detaljnije